سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 11:53 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 

کلیه‌های خود را بهتر بشناسیم/نکاتی جالب در مورد علائم، شیوه‌های درمان و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

 

 23 تا 30 آبان ماه به عنوان هفته حمایت از بیماران کلیوی نام گرفته است که هر ساله در این هفته تلاش دست‌اندرکاران سلامت بر این است تا ضمن پیگیری مشکلات مربوط به این بیماران کلیوی، به خصوص بیماری‌ نارسایی کلیه از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما، اطلاع‌رسانی‌های عمومی و آموزش در خصوص وظایف این عضو مهم بدن، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد و پیشرفت نارسایی‌های کلیوی صورت گیرد.

باید به صورت ساده گفت که وظیفه اصلی کلیه‌ها، دفع مواد زاید بدن، تنظیم آب و املاح بدن، کمک به کنترل فشارخون، ساخت هورمون محرک خون سازی و ویتامین D  است.

 

خون بدن هر انسان، روزانه 60 بار از کلیه‌های او عبور می‌کند

روزانه به طور متوسط حدود 60 بار همه حجم خون بدن از کلیه‌ها عبور می‌کند که 99 درصد آن بازجذب می‌شود و فقط یک درصد به صورت ادرار از کلیه‌ها تصفیه و دفع می‌شود.

در صورت هرگونه اختلال در کار کلیه‌ها، عملکرد حیاتی آن‌ها در بدن با نقصان مواجه می‌شود و به صورت تدریجی یا ناگهانی، فرد دچار درجاتی از نارسایی‌های یک‌طرفه یا دو طرفه کلیوی می شود؛ در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، عملکرد نرمال کلیه‌ها قابل برگشت نیست.

 

علل عمده ایجاد بیماری‌های کلیوی

در حال حاضر در اغلب نقاط دنیا و همچنین در ایران، شایع‌ترین علت نارسایی مزمن کلیه‌ها، به ترتیب بیماری دیابت یا مرض قند، پرفشارخونی، التهابات کلیه یا گلومرولونفریت، بیماری‌های کیستیک کلیه‌ها، مسمومیت‌ها، سنگ‌ها و عفونت‌ها هستند.

نکته جالب این است که این بیماری‌ها در اغلب اوقات با پیشگیری مناسب و منظم قابل کنترل هستند و نگرانی زیادی در این صورت وجود ندارد، اما در عمده مواقع نیز به علت عدم کنترل مناسب و رسیدگی‌های پزشکی این موارد به اختلال در عملکرد کلیه‌ها منجر می‌شود.

از سوی دیگر شناخت علائم نارسایی‌های کلیه برای افراد جامعه مهم است.

مهم ترین علائم نارسایی‌های کلیوی

مهم‌ترین علائم نارسایی‌های کلیوی را می توان بی‌حالی، ضعف، خستگی، تورم زیر پلک و صورت،خارش بدن، تورم اندام‌ها، بی‌اشتهایی، کم‌خونی، پرادراری یا کاهش محسوس حجم ادرار و وجود خون در ادرار دانست.
در صورتی که نارسایی کلیه‌ها به مراحل حاد و شدید برسد نیز علائمی مانند تهوع، استفراغ، تورم شکم، بوی بد دهان به علت تجمع مواد زائد در بدن و قطع جریان ادرار بروز پیدا می‌کنند.

باید این را هم گفت که متأسفانه در موارد بسیاری، ایجاد نارسایی مزمن کلیه به صورت بی سر و صدا، تدریجی و بدون علامت مشخصی و به صورت اتفاقی بعد از انجام آزمایش اوره و کراتی‌نین خون بعد از بروز عوارض بروز پیدا می‌کند که انجام آزمایشات و چکاپ منظم در این زمینه بسیار مؤثر است.

از طرفی در طی دهه اخیر و در تمام دنیا، شیوع دیابت و نارسایی مزمن کلیه رو به افزایش است، به طوری که در حال حاضر شیوع این بیماری در کشور ما به صورت آماری، حدود 75 در میلیون است و بالغ بر 29 هزار نفر بیمار مبتلا به نارسایی‌های کلیه تحت درمان دیالیز در کشور هستند.

52 درصد بیماران مبتلا به نارسایی‌های کلیه نیز تحت عمل پیوند کلیه هستند که با افزایش میزان اهدای عضو در کشور و آمار بالای تصادفات در حال حاضر حدود 30 درصد کلیه‌های پیوندی، از بیماران مبتلا به مرگ مغزی تأمین می‌شود.

اکنون درمان استاندارد و ارجح برای بیماران نارسایی کلیوی، پیوند کلیه است که تا زمان تأمین کلیه برای عمل پیوند باید با استفاده از دستگاه‌های دیالیز، خون تصفیه شود.

و اما در این بین توصیه‌های پیشگیرانه از بیماری‌های نارسایی کلیه بسیار مهم است.

 

برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی چکار باید کرد؟

با توجه به اینکه علل اصلی ایجاد نارسایی‌های کلیوی، قند خون کنترل نشده، فشارخون بالا، بیماری‌های التهابی و مزمن کلیه، عفونت‌ها و سنگ کلیه است، بهترین روش پیشگیری، غربالگری دیابت، فشارخون، درمان مناسب قندخون و فشارخون، رعایت تغذیه مناسب، کاهش مصرف نمک، چربی، گوشت قرمز و تشخیص و درمان به موقع عفونت‌ها، کیست‌ها و سنگ‌ها است.

در بخش‌های خدمات درمانی نیز دسترسی مناسب به داروهای موردنیاز بیماران پیوندی برای جلوگیری از پس زدن پیوند عضو، افزایش تعداد و کیفیت دستگاه‌های دیالیز و بخش‌های دیالیز و حمایت اجتماعی و روانی جامعه، انجمن‌های خیریه در بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر آنان بسیار مؤثر است.




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 11:52 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 


10 روش ساده برای پیشگیری از آلزایمر

 

بر اساس آمار جهانی هر هفت ثانیه یک نفر در سطح جهان و هر 12 دقیقه یک نفر در ایران به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود  .

تحرک: افراد پرجنب و جوش و فعال اساساً به درجات کمتری از انواع کند ذهنی از جمله آلزایمر دچار می شوند. ورزش همچنین می تواند سرعت رشد سلول های جدید عصبی را جلو انداخته و به کارایی آن ها سرعت بخشد.

کار و تلاش: کار و تلاش به تقویت ناحیه ای از مغز که عامل حفظ خاطرات است کمک می کند.

کسب مهارت های جدید: یادگیری چیزهای تازه برای مغز یک مرهم و دارو است. این کار سلول های مغز را برای رشد تحریک می کند.

کاهش فشار و استرس: استرس و فشار مزمن موجب افزایش کورتیزول درمغز می شود که به نوبه خود به تخریب و آسیب حافظه می انجامد.

پیروی از سبک تغذیه یونانی ها: روش تغذیه دوستداران سلامت قلب در کشورهای مدیترانه ای همراه با ماهی، سبزیجات، میوه و انواع مغزها نظیر بادام، فندق، گردو و … است. اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی از عوامل بسیار مهمی در سلامت قلب هستند و همین طور این گونه چربی ها به همان اندازه در سلامت مغز نیز موثر هستند. اطلاعات و آمار حاصل از چندین بررسی و تحقیقات وسیع نشان می دهد که افرادیکه بیشتر میوه و سبزیجات به خصوص با برگ های بزرگ سبز رنگ مصرف می کنند کمتر از علاقه مندان به مصرف انواع گوشت ها دچار زوال حافظه می شوند. همچنین تحقیقات مصرف چای معمولی و سبز، گوجه فرنگی را در کاهش بروز آلزایمر موثر می داند.

مصرف ادویه جات و غذاهای تند: ادویه جات و سبزیجات معطر نظیر فلفل سیاه، دارچین، ریحان، جعفری، زنجبیل و وانیل از مواد آنتی اکسیدان قوی که به نیرو و تقویت کار مغز می افزاید، سرشار می باشد.

مشخص کردن هدف در زندگی: بنابر بررسی مرکز پزشکی دانشگاه راش بیش از 950 نفر سالمند مورد آزمایش قرار گرفت نشان داد داشتن و مشخص کردن هدف در زندگی می تواند در سالم و هوشیار زیستی شما کمک کند.

شرکت در اجتماعات: داشتن روابط اجتماعی زیاد و گوناگون به کاهش زوال حافظه کمک می کند.

کاهش ریسک بیماری های کمک کننده به آلزایمر: وضعیت ناسالم دائمی نظیر بیماری قند، چاقی، فشار و اضطراب مداوم غالباً هموار کننده راه آلزایمر است. به عنوان مثال بیماری دیابت (مرض قند) ریسک ابتلا به آلزایمر و کند ذهنی را تقریبا دو برابر می کند. کنترل کردن این گونه بیماری ها ابتلا به آلزایمر را به مراتب کند تر می سازد.

جبران کمبود ویتامین های بدن: کمبود ویتامین به خصوص ویتامین 12Bدر سالخوردگان می تواند روی کارایی و نیروی حیاتی مغز اثر بگذارد. تحقیقات نشان داده است مصرف ویتامین E  و مواد حاوی این ویتامن در کاهش ابتلا به آلزایمر بسیار موثر است.

گفتنی است علاوه بر موارد فوق مصرف چای معمولی و سبز، گوجه فرنگی، توت فرنگی، شاتوت، اسفناج و امگا3 در جلوگیری از الزایمر موثر است.




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 11:50 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 

آسیب‌شناسی استفاده مداوم و کنترل‌نشده بازی‌‌های رایانه‌ای

 

سخن از بازی‌های رایانه‌ای و آسیب‌شناسی این رسانه الکترونیکی است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت زمانی که هر فرد بطور متوسط صرف این بازی‌ها می‌کند بیش از 124 دقیقه در روز است و به این ترتیب ایرانی‌ها بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از گیم و بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.

این آمارها را شورایعالی اطلاع‌رسانی کشور اعلام کرده که شمار کاربران "گیم" در ایران روزانه بالغ بر 20 میلیون نفر و متوسط سن استفاده‌کنندگان گیم در ایران نیز 18 سال است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در 10 سال آینده به 28 سال افزایش یابد.

از آنجاکه جامعه کاربری بازی‌های رایانه‌ای پرتأثیرترین رسانه‌هاست و آمار فروش این بازی‌ها در دنیا نیز براین ادعا صحه می‌گذارد، آسیب‌شناسی نحوه و مدت زمان استفاده از این بازی‌ها، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

به گفته عضو مرکزتحقیقات روانپزشکی و علوم‌رفتاری دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، انجام مداوم بازی‌های رایانه‌ای موجب ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان و نوجوانان می‌شود.

دکتر پریا حبرانی با بیان این که خشونت و حالت جنگی مهمترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به حد افراط از آن استفاده می‌شود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، اظهار می‌کند: استمرار چنین بازی‌هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه‌جو بارمی‌آورد.

بر اساس این گزارش، ایجاد حس انزواطلبی از دیگر معایب بازی‌های رایانه‌ای خشن است و به اذعان کارشناسان، کودکانی که بطور مداوم با این بازی‌ها درگیرند، درونگرا، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاری‌های دیگر است.

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دائما از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند درونگرا می‌شوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند، چراکه وقتی کودکان به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شوند، گذشت زمان را احساس نمی‌کنند و وقتی به خود می‌آیند که ساعات زیادی از وقتشان صرف این بازی‌ها شده ‌است.

در این بازی‌ها بدلیل این که کودک یا نوجوان با ساختنی‌ها و برنامه‌های دیگران به بازی می‌پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می‌کند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود. تصور بیشتر خانواده‌ها این است که در بازی‌های رایانه‌ای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازی‌ها سلول‌های مغزی را گول می‌زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می‌دهند.

بروز مشکلات بینایی از دیگر موارد آسیب استفاده طولانی‌مدت و بدون نظارت بازی‌های رایانه‌ای است.کودکان هنگام بازی مدام به صفحه رایانه خود خیره می‌شوند و به همین دلیل چشمانشان از نظر بینایی دچار عوارض می‌شود و در معرض خطر نزدیک‌بینی قرار می‌گیرند.

همچنین مشکلات اسکلتی و دردهای نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که به مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند، تهدید می‌کند؛ زیرا فرد ساعت‌ها در یک وضعیت ثابت می‌نشیند و در نتیجه ستون فقرات و استخوان‌بندی او دچار مشکل می‌شود. چاق شدن کودکان و نوجوانان به علت کم‌تحرکی در مقابل این دستگاه نیز عارضه مهم دیگر است که کارشناسان نسبت به آن ابرازنگرانی می‌کنند.

در این میان کارشناسان حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه می‌کنند: والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاه‌ها و میادین ورزشی بروند و به بازی‌های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان از بازی‌های رایانه‌ای منحرف شود




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 11:49 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 

دمانس بزرگترین چالش سلامتی در جهان، که نسل ما با آن روبروست

 

در گزارش کوتاهی که امروز انجمن آلزایمر جهانی (ای.دی.ای.) منتشر کرد، آمده است که آمار جهانی در سال 2013 نشان می دهد، 44 میلیون نفردر سراسر دنیا با دمانس و بیماری آلزایمر زندگی می کنند.

 (آمار سال 2010، 35 میلیون نفر) و تا سال 2030 به 76 میلیون ( قبلا 60میلیون پیش بینی شده بود) و در نیمه قرن بیست و یک، سال 2050، به 135میلیون خواهد رسید. (پیش بینی قبلی؛ بالغ بر 115 میلیون نفر  ).

این گزارش کوتاه را "تأثیر جهانی دمانس و بیماری آلزایمر، 2050-2013" نامیده اند و در مقایسه با آمار گزارش¬های قبلی انجمن آلزایمر جهانی، رشد 17درصد را نشان می دهد.

اگر چه کشورهای ثروتمند مانند کشورهایی که عضو جی 8 هستند، بیشترین بار شیوع دمانس را

تحمل کرده اند، ولی این بیماری یک پدیده جهانی ست. در دهه های آینده، بار جهانی بیماری به

کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط انتقال خواهد یافت و تا سال 2050، 71درصد از افراد مبتلا در این کشورها زندگی خواهند کرد.

آقای مارک ورتمن، مدیر عامل انجمن آلزایمر جهانی در شب قبل از افتتاح نشست جی 8 در لندن، گفت "فقط کشورهای عضو جی 8نیستند، بلکه تمام کشورها باید خود را متعهد بدانند تا تحقیقات مداوم در مورد دمانس را افزایش دهند."

پروفسور مارتین پرینس از کالج کینگز لندن و نویسنده این گزارش کوتاه یادآور شد که "دولت-های کشورهای ثروتمند جهان، امروز توجه خود را بر موضوع دمانس معطوف داشته اند. این یک مسأله جهانی ست، زیرا به صورت افزایشی در کشورهای در حال توسعه با حداقل امکانات و با توجه به زمان اندک جهت ایجاد یک نظام جامع (حمایت، سلامت و مراقبت های اجتماعی)، اثرات نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت."

اکثر دولت ها برای مقابله با شیوع دمانس آمادگی لازم را ندارند، فقط 13 کشور طرح ملی دمانس را

برنامه ریزی و پیاده کرده اند. تمام کشورها موظف هستند تا در سطح ملی این مشکل را مطرح و

هزینه مراقبت دراز مدت را پیش بینی نمایند. همچنین، نیاز فوری به همکاری جهانی بین دولت ها، صنعت و نهادهای غیر انتفاعی مانند انجمن های آلزایمر، جهت تدوین یک برنامه اجرایی می باشد.

 




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 11:48 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 

ویتامین‌های موثر در شادابی پوستمان را بشناسیم

 

با تغذیه مناسب و انتخاب مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، می توان با رادیکال‌های آزاد که موجب ایجاد خطوط و پیری در پوست می‌شوند، مقابله کرده و پوست شاداب‌تری داشت  .

میوه‌های قرمز رنگ

میوه‌های قرمز رنگ مانند تمشک، توت‌فرنگی، گیلاس و انگور سیاه، حاوی رنگدانه "آنتوسیانین" هستند که ماده‌ای آنتی‌اکسیدانی بوده و رادیکال‌های آزاد پوست را از بین می‌برد.

ویتامین، و  C

هویج، کاهو و اسفناج، حاوی ویتامین A هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن، به انعطاف‌پذیری پوست کمک کرده و موجب کاهش احتمال ایجاد چین و چروک در پوست می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B نیز که در سبوس غلات و جوانه‌ها به وفور یافت می‌شوند، در متابولیسم بدن موثر بوده و به حفظ شادابی پوست کمک شایانی می‌کنند.

میوه‌های حاوی ویتامین C بالا مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت با تولید کلا‍ژن، نقش موثری در سلامت پوست دارند.

امگا3/ "روی"

امگا3 موجود در ماهی و روغن ماهی، از اسیدهای چرب ضروری است که پوست را سالم و شاداب‌تر می‌کند و "روی" هم در سلامت پوست و مو نقش مهمی دارد، به طوری که کمبود آن می‌تواند مشکلات پوستی و ریزش مو را به دنبال داشته باشد.

سبزیجات و میوه‌های ارگانیک بخوریم

توصیه می شود در صورت امکان از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک استفاده شود تا بدن ما به وی‍ژه پوست، از خطرات سموم دفع آفات که حاوی نیترات هستند، در امان بماند.

نوشیدن روزانه هشت تا 10 لیوان با دفع سموم می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند.

                                                






  • paper | فروش Backlinks | سپهر نما
  • فروش بک لینک با کیفیت | بک لینک انبوه