سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 92/12/28 | 9:33 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

نوشابه های غیرالکلی گازدار، نوشیدنی هایی هستند که عمده ترین ترکیبات آن ها آب، عصاره، شکر و دی اکسیدکربن است. عصاره یا بنیان نوشابه های طعم دار رنگی مجموعه ای از طعم دهنده های مجاز پرتقالی، لیمو، توت فرنگی، رنگ مجاز، امولسیون کننده، اسید سیتریک و سایر اسید های مجاز است.
نوشابه های گازدار نوع کولا مانند کوکاکولا و پپسی کولا نوشابه هایی هستند که از مخلوط کردن عصاره با طعم کولا، کارامل و سایر مواد افزودنی به دست می آیند و به رنگ مشکی موجودند .و نوشابه های گازدار طعم دار رنگی مانند فانتا نوشابه های گازدار طعم دار بی رنگ نوشابه ها ی گازدار میوه ای نیز نوشابه هایی هستند که از مخلوط کردن رنگ های مجاز خوراکی و مواد طعم دهنده و سایر مواد افزودنی بدست می آیند.علاوه بر انواع یاد شده، نوشابه های دیگری همچون نوشابه گازدار بدون طعم ورنگ مانند آب های معدنی گازدار نوشابه های گازدارمالت(ماء الشعیر)و نوشابه های گازدارکم کالری (سبک) نیز موجود می باشد که این نوشیدنی ها حداقل به میزان 25% کالری کمتری در مقایسه با نوشیدنی ها استاندارد تأمین می کنند. در تهیه این نوع نوشابه ها از شیرین کننده طبیعی و مصنوعی به طورهمزمان استفاده می شود.در تهیه نوشابه های گازدار رژیمی(بدون قند) از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود و در صورتی که از شیرین کننده آسپارتام استفاده شده باشد، مصرف آن برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری ممنوع است و نوشابه های انرژ ی زا نیز حداقل باید حاوی 25% کالری بیش از سایر نوشیدنی ها باشد به همین علت حاوی مقدار زیادی از انواع قند های طبیعی یا شیرین کننده های مصنوعی هستند .این نوشیدنی ها تأمین کننده آب، انرژی و الکترولیت های مختلف بوده و مصرف آن ها به جبران این مواد از دست رفته به شکل تعریق طی ورزش و فعالیت های بدنی سنگین کمک می کند.مصرف نوشابه به دلیل کالری(انرژی) قابل ملاحظه ی آن، در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، و یا قصد کنترل وزن دارند باید محدود شود. همچنین در صورت مصرف زیاد از این نوشیدنی، اسید فسفریک و گاز دی اکسید کربن موجود در آن با برداشت املاح از بافت استخوانی سبب پوکی استخوان می شود. یکی از عمده ترین عوارضی که مصرف این نوشیدنی ها ایجاد می کند، چاقی افراد است که هر 300 میلی لیتر نوشابه حاوی 28 گرم معادل 2 قاشق غذا خوری شکر است و افراط در مصرف نوشابه ها به ویژه نوشابه های ورزشی و ماءالشعیر سبب افزایش وزن و چاقی حتی در کودکان و نوجوانان می شود. از مضرات استفاده از نوشابه به بد غذایی کودکان، افزایش برگشت غذا از معده به مری، پوکی استخوان، سایش دندان هارا می توان اشاره کردو همچنین عوارض ناشی از کافئین نیز با تأثیر بر سیستم عصبی موجب بهم خوردن نظم خواب، بیش فعالی و اعتیاد به مصرف نوشابه می شود.باید مصرف نوشابه های شیرین گازدار را به حداقل برسانید و تا حد امکان آب سالم و نوشیدنی های تازه طبیعی مانند آب میوه های خانگی را بجای نوشابه های صنعتی بنوشید.تا حد امکان از نوشابه های فاقد رنگ و مواد نگهدارنده استفاده کنید و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بعد از نوشیدن نوشابه، دهان خود را با آب بشویید. همچنین برای کاهش میزان تماس مستقیم نوشابه با دندان ها، نوشابه را با نی بنوشید. در صورت مصرف نوشابه در حجم زیاد، آب کافی نیز بنوشید تا بدن دچار کم آبی نگردد.زنان باردار و شیرده و کودکان از مصرف نوشابه های گاز دار خودداری نمایند. نوشابه های گازدار نباید هنگام فعالیت بدنی شدید و ورزش مصرف شوند زیرا خاصیت ادرار آوری کافئین و تعریق حین فعالیت جسی باعث کم آبی می شود.




تاریخ : چهارشنبه 92/12/28 | 9:26 صبح | نویسنده : مهدی نیک کار

 اگر در کنار خستگی‌های پی‌درپی، مشکلات دیگری مانند کاهش وزن، اسهال، نفخ و دل‌پیچه، عدم تعادل در راه رفتن، تهوع و استفراغ هم وجود داشته باشد و زبان بیش از اندازه سرخ باشد، بدون شک بدن از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برد. ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود اما گاهی ما نمی‌توانیم تنها با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین، نیاز بدنمان را تأمین کنیم.
 علیمردانی افزود:اگر بدن شما از کمبود ویتامین B12 رنج نبرد، می‌تواند به اندازه کافی، گلبول‌های قرمز سالم را تولید کند. از طرف دیگر، کمبود این ویتامین در بدن، به معنای کاهش تولید گلبول‌های قرمز و ابتلا به کم‌خونی است.
 وی تاکید نمود: افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود
 وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات ناشی از کمبود ویتامین B12 در بدن، ابتلا به بیماری‌های ذهنی است. بسیاری از افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به ضعف استخوان‌ها و آسیب رسیدن به پایانه‌های عصبی هم بشود. 
انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ یا ماهی همراه خوراکی‌هایی مانند شیر، لبنیات و تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین B12 هستند. از سوی دیگر، سبزیجات و عسل، نمی‌توانند این ویتامین حیاتی را در بدنمان تأمین کنند و به همین دلیل بیشتر کسانی که رژیم گیاه‌خواری دارند از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند اما اگر رژیم گیاه‌خواری دارید، می‌توانید از خوراکی‌های غنی‌شده با این ویتامین استفاده کنید.
 علیمردانی افزود: اگر احساس می‌کنید که بدنتان با علایم کمبود ویتامین B12 مواجه است، پزشک مرتبط را در جریان بگذارید و از او بخواهید که برایتان یک آزمایش خون بنویسد. انجام دادن آزمایش خون، ساده‌ترین راه برای تشخیص کمبود این ویتامین در بدن است و اگر هم که این کمبود، خیلی زود تشخیص داده شود با یک رژیم غذایی ساده می‌توان از پس آن برآمد.
برخی از داروها می‌توانند دریافت و جذب ویتامین B12 را در بدنتان مختل کنند. بنابراین، بهتر است که با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت نیاز، رژیم غذایی یا مکمل‌های ویتامین را برایتان تجویز کند.
برخی از افراد می‌توانند با خوردن انواع گوشت‌ها، کمبود این ویتامین را در بدنشان جبران کنند اما بعضی‌ها مجبورند که در کنار رعایت رژیم غذایی، قرص‌های مکمل ویتامین را هم مصرف کنند. معمولاً پزشکان برای افرادی که از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برند، مصرف روزانه یا هفتگی قرص و آمپول‌های این ویتامین را تجویز می‌کنند. همچنین بدن تمام افراد بالای 14 سال به حداقل 4/2 میکروگرم از این ویتامین در طول روز نیاز دارد. نیاز خانم‌های باردار و شیرده بیشتر از این میزان است که با تشخیص پزشک، از طریق رژیم غذایی، خوردن قرص مکمل یا تزریق آمپول، این نیازشان برطرف می‌شود.
 این کمبود ویتامین B12 باعث بروز مشکلات جسمی، روانی، برای فرد می شود و مقاومت بدن فرد را در مقابل بیماریها کاهش می دهد. بنابراین ضرورت گنجاندن ویتامین B12 در برنامه های غذایی مردم بویژه سالمندان ضروری خواهد بود




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 12:8 عصر | نویسنده : مهدی نیک کار

 

عوامل محیطی و ژنتیکی از مسایل تاثیر گذار در پیری زود رس پوست است

 

دکتر   منصور مرادلو متخصص پوست و مو مرکز آموزشی درمانی تخصصی وفوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان درگفت و گو با خبرنگار وب دا افزودباگذشت زمان و افزایش تدریجی سن در افراد پیری نمایان و چین و چروک درنواحی مختلف بدن به ویژه صورت بیشتر مشاهده می شود

وی یادآورشددر برخی افراد چین و چروک ایجاد شده به دلیل عوامل ژنتیکیو محیطی در مقایسه با دیگران زودتر بروز می کند.

مرادلو افزودنوع پوست افراد از مقاوم یا نامقاوم بودن آن نیز دیگر مواردی می باشد که در پیری زودرس پوست اثر گذار است.

وی اظهار کردعوامل محیطی مانند قرار گرفتن بیش از حد افراد در برابر ماورای بنفش نور خورشید روند پیری و افزایش چین و چروک هارا شتاب می بخشد.

این متخصص پوست و مو مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفتگروههای هدف مانند کشاورزان، معدنکاران و رانندگان و کسانی که به دلایلی بیشتر در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید قرار می گیرند، بیش از سایرینبه پیری زود رس پوست دچار می شوند.

وی اظهار کردرژیم های غذایی و نوع تغذیه افراد نیز در پیری و یا تاخیر روند پیری اثر گذار است.

دکتر مرادلو افزودآناتومی پوست شامل روپوست(اپی درم) و میان پوست (درم )و در زیر درم، هیپودرم یا درون پوست قرار دارد که بهاین بخش چربی زیرپوستی هم اطلاق می گردد.

 




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 12:7 عصر | نویسنده : مهدی نیک کار

 

 


ارتباط تغذیه صحیح با سرطان چیست؟

 

حیمه حسین خانی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان زنجان درآستانه هفته سلامت مردان در گفتگو با خبرنگار وب دا، تغذیه صحیح را در پیشگیری و در مان سرطان مهم دانست

رحیمه حسین خانی گفت: سرطان از جمله بیماری‌هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان آن می‌تواند نقش مهمی ‌داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که کمتر از پنج بار در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر سرطان‌های دستگاه گوارش قراردارند. با توجه به نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان‌ها در زیر به برخی از اجزای مواد غذایی که نقش پیشگیری کننده در سرطان‌ها را به عهده دارند اشاره می‌شود:

      آنتی اکسیدان‌ها:

آنتی اکسیدان‌های موجود در برخی از مواد غذایی با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نقش مهمی‌دارنــد. مواد آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئیدها (رنگدانه‌های گیاهی)، ویتامین C  ، ویتامین E ، سلنیوم که مانع از آسیب سلول‌ها و بافت‌ها می‌شوند، می‌توانند از بروز تغییرات سلول‌های بدخیم جلوگیری کنند. سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه‌های رنگی مانند اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو و طالبی (منابع کاروتنوئیدی)، میوه‌ها به ویژه مرکبات و سبزی‌ها (منبع ویتامین (C ؛ روغن جوانه گندم و آفتابگردان ؛ مغزها مانند بادام و سبزی‌های برگ سبز (منبع ویتامین E) و غذاهای دریایی،  گوشت و جگر منبع سلنیوم هستند. نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مصرف منابع غذایی حاوی سلنیوم به کاهش خطر بروز سرطان ‌های پروستات، ریه و روده بزرگ منجر شده است. هچننین مصرف 10 بار گوجه فرنگی در هفته موجب کاهش خطر سرطان پروستات به میزان 35 درصد شده است. گوجه فرنگی دارای رنگدانه هایی به نام لایکوپین (Lycopene) است که رنگ قرمز آن را سبب می شود. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که به شیوه های مختلف برای حفظ و بهبود سلامت مفید هستند. مطالعات مختلف حاکی از آن است که استفاده روزمره از گوجه فرنگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان معده را کاهش دهد.

 فیبرها:
 فیبرها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌های گیاهان مثل سبزی‌ها، میوه‌ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغزها یافت می‌شوند. فیبرها با جذب آب و افزایش حجم مدفوع کمک به تسهیل دفع و کاهش یبوست می‌شوند. به طوری که نتایج مطالعات متعدد، نشان داده است رژیم‌های غذایی حاوی فیبر خطر بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان معده،  روده،  مری را کاهش می‌دهند. فیبرها، با افزایش سرعت انتقال مواد غذایی از روده بزرگ موجب می‌شوند، باکتری‌های روده فرصت کمتری برای تولید مواد سرطان‌زا داشته باشند، همچنین دیواره روده برای مدت طولانی در معرض مواد سرطان‌زا قرار نگیرند. فیبرها علاوه بر افزایش حجم و تسهیل عمل دفع موجب رقیق شدن مواد سرطان‌زا و کاهش مدت زمان تماس این مواد با دیواره روده می‌شوند. بنابراین با دریافـت کافــی و متناسبــی از گروه غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد. توصیه می‌شود روزانه 400 گرم یا 5 بار در روز میوه و سبزی‌ مصرف شود.

 ارتباط مصرف رژیم‌های پرچرب با سرطان

 *  دریافت مقادیر زیادی چربی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ ، محصولات لبنی با مقادیر بالایی چربی و کلسترول) موجب افزایش احتمال خطر سرطان روده، پستان و کلیه می‌شود.

 *   دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

*   مصرف روغن زیتون خطر بروز بسیاری از سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان را کاهش می‌دهند.

 

 نتایج برخی از مطالعات انجام شده در ارتباط با تغذیه و سرطان:

نتایج بررسی‌های مختلف نشان داده است که مصرف خانواده کلم و گل کلم موجب تخریب مواد سرطان‌زا می‌شود. همچنین پیاز،  سیر، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد.  انار نیز از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند. نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که مصرف هویج، گوجه فرنگی و مرکبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان کولون می‌شود. مصرف پیاز، چای سبز، انگور، مرکبات نیز به توقف تغییرات بدخیم در سلول‌ها منجر می‌شود. منابع‌غذایی اسیدفولیک مانند سبزی‌های برگ سبز (کاهش خطر سرطان کولون و سینه) و منابع غذایی ویتامین E مانند روغن جوانه گندم و آفتابگردان (کاهش خطر سرطان پروستات) را نشان داده است.

غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم، روی، ویتامین E و... در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی‌ دارند.

نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان داده است که برخی از مواد غذایی مانند انواع توت‌ها (توت‌فرنگی؛ توت سیاه و..) به دلیل پلی‌فنل‌ها؛ ماهی‌های چرب مانند سالمون؛ ساردین و قزل‌آلا (منابع غذایی حاوی امگا-3 )، انگور، پیاز، سیر، کلم بروکلی، سیب(به دلیل دارا بودن فلاونوئید)، پرتقال و گوجه‌فرنگی ( منبع ویتامین C) و آناناس(آنزیم Bromelain) خاصیت ضدالتهابی دارند. بنابراین مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند به منظور پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه از جمله سرطان توصیه می‌شوند.

فرآورده های سویا مانند شیر سویا، آجیل سویا، حاوی ایزوفلاون ها ( ترکیباتی که احتمالاً خطر سرطان پروستات شما را کاهش می دهند) هستند.حضور ایزوفلاون ها، پروتئین های اتصالی (گلوبولین ها) بدن شما را تحریک می کند تا هورمون جنسی تستوسترون را در کنترل نگه دارند. تستوسترون باند شده اثرات هورمونی کمی اعما ل می کند.این تئوری محققان است که کمتربودن تستوسترون موجود، خطررشد و پیشرفت سرطان را کمتر می کند. چون رشد سلول های سرطانی پروستات در محیط غنی از تستوسترون سریع تر است.

 فعالیت فیزیکی

ورزش می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. گردش و سرعت هضم را بهتر کند. همه ی این ها احتمالاً نقشی را در پیشگیری ازسرطان ایفا می کنند. ورزش به پیشگیری از چاقی ، یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه ی سرطان پروستات نیز کمک می کند.

مراجعه به پزشک به طور منظم

معاینه ی سالانه ی پروستات نمی تواند به اندازه ی یک رژیم غذایی سالم و ورزش، خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. اما داشتن یک معاینه ی منظم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. اگر سرطان پروستات پیشرفت کند معاینه ی دیجیتالی راست روده ای و آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات می تواند مشکل را در مراحل اولیه، هنگامی که درمان بیشترین اثر را دارد، کشف کند


 چند توصیه تغذیه‌ای به منظور پیشگیری از سرطان:

1- افزایش مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه ( حداقل پنج بار در روز)

* انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های رنگی( سبز تیره و نارنجی)

* مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها همراه با غذا یا به عنوان میان وعده

2. کاهش مصرف غذاهای پر چرب (کره، لبنیات پرچرب، کله پاچه،  گوشت‌های قرمز، روغن‌جامد و سس مایونز)

3. کاهش مصرف گوشت‌های فرآیندی مانند سوسیس و کالباس (به دلیل ترکیبات نیتراتی که به عنوان نگهدارنده و رنگ دهنده به آن اضافه می‌شوند)

4.  طبخ صحیح غذاها و پرهیز از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده

5. کاهش مصرف غذاهای شور به دلیل نقش آن در سرطان معده

6. استفاده از نان‌های تهیه شده از دانه کامل و غلات سبوس‌دار

7. سطوح بالای ویتامین D در گردش خون به دلیل اثرات ضد تکثیر و ضد متاستاز خود اثر حفاظتی در برابر سرطان پروستات دارد.

8. تمام انواع لوبیاهای قرمز معمولی و قرمز کشیده و چیتی قادرند قدرت های آنتی اکسیدان ها را آزاد کنند.  اگر می خواهید این قدرت را سه برابر کنید سالادی با هر سه این لوبیا ها آماده کنید. با اضافه کردن کمی برنج به ظرف ، خوراکی با بنشن ها تهیه کنید.

 




تاریخ : دوشنبه 92/12/26 | 12:5 عصر | نویسنده : مهدی نیک کار

 


استفاده از رنگهای مصنوعی موادغذایی ضریب هوشی کودکان را کاهش می دهد 

 

خانم   پروین  افشار کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوقتخصصی آیت الله موسوی زنجان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزودمطالعاتنشان می دهد مصرف هفت افزودنی خوراکی در مواد غذایی می تواند تا پنجنمره از ضریب هوش کودکان کاهش دهد.

 

وی یادآورشدحذف خوراکی های رنگ شده هیچ کمبودی در کودکان ایجادنمی کند، به دلیل آنکه این نوع خوراکی ها با رنگ مصنوعی عموما ارزشتغذیه ای خاصی ندارند.خانم افشار افزوددر یک تقسیم بندی کلی رنگ ها به دو دسته مجاز وغیر مجاز تقسیم می شوند که در اقلام مختلف کاربرد فراوانی دارد.

وی اظهار کرد :برخی رنگ های غیر مجاز که برای رنگ کردن قالی و لباسبه کار می رود به علت ارزان بودن، راهی را در بین انواع خوراکی باز کردهاست و سودجویان از این فرصت استفاده می کنند.

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیتالله موسوی زنجان، گفتافراد نمی توانند اثری از این نوع رنگ غیرمجاز دربین خوراکی های استاندارد و دارای پروانه ساخت پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه رنگدانه های موجود در ماده غذایی به سه دستهتقسیم بندی می شود، اظهار کردرنگدانه های طبیعی، مشابه طبیعی وسنتتیک در این طبقه بندی جای می گیرد.

افشار افزودرنگ های طبیعی داری سه منشا گیاهی، حیوانی و یامعدنی می باشد که کارتنوئیدها، کلروفیلو آنتوسیانین از جمله رنگ هایگیاهی به شمار می رود.

وی یادآورشدکوشینیل که از نوعی حشره به دست می آید از جمله رنگهای حیوانی مورد استفاده محسوب می شود.

عضو انجمن تغذیه ایران، گفترنگ های معدنی نظیر تیتانیوم، دی اکسایددر پوشش برخی از آدامس ها و دراژه های شکلاتی کاربرد های متعددیدارد.

وی اظهار کردگاهی استخراج رنگها از مواد غذایی دارای توجیه اقتصادینمی باشد و یا آنکه به مواد اولیه دسترسی کامل وجود

ندارد، بنابراین ساختمان شیمیایی رنگدانه های طبیعی مورد شناساییقرار گرفته که نظیر بتاکاروتن در تهیه ماکارونی و مارگارین در صنعت تولیدمی شود.

افشار افزودرنگ های نوع سنتزی نیز مشابه طبیعی نداشته و در حقیقتترکیبات شیمیایی هستند که در طبیعت وجود نداشته و با استفاده از روشهای شیمیایی ساخته و سنتز می شود.

وی یادآورشدساختمان شیمیایی آنها پیچیده و گسترده بوده و به موازاتآنها از نامهای شیمیایی برای نامگذاری آنها استفاده می شود.






  • paper | فروش Backlinks | سپهر نما
  • فروش بک لینک با کیفیت | بک لینک انبوه